Dossier Laméca

La percussion palos de la République Dominicaine

BIBLIOGRAPHIE

 

1. Panorama de la religion populaire dominicaine et de sa musique

  • Music in Latin America and the Caribbean: An Encyclopedic History, Vol. 2.: Performing the Caribbean Experience. Austin: University of Texas Press, 2007, pp. 217-236.
  • 2003
    Video : Papá Liborio: el santo vivo de Maguana (56 mins., disponible à mardavis03@yahoo.com et à la Médiathèque Caraïbe).
  • 2000
    “Dominican Republic” in Dale A. Olsen and Daniel E. Sheehy, eds., The Garland Handbook of Latin American Music. New York and London: Garland Publishing, Inc. (Taylor and Francis), pp. 97-115.

 

2. Les confréries religieuses afro-dominicaines (cofradías) et leur musique palos

  • Davis, Martha Ellen
    1976
    Afro-Dominican Religious Brotherhoods : Structure, Ritual, and Music. Ph.D. dissertation in anthropology, University of Illinois.
  • Larrazábal Blanco, Carlos
    1967
    Los negros y la esclavitud en Santo Domingo. Santo Domingo: Postigo. Colección "Pensamiento Dominicano," No. 35.

 

4. La fête de saint dominicaine (velación) et sa musique

  • Davis, Martha Ellen
    2007
    "Oral Musical Traditions of the Dominican Republic", in Malena Kuss, ed., Music in Latin America and the Caribbean: An Encyclopedic History, Vol. 2.: Performing the Caribbean Experience. Austin: University of Texas Press, pp. 189-215.
    2007
    "Vodú of the Dominican Republic : Devotion to 'La Veintiuna División,'" Afro-
    Hispanic Review, Vol. 26, No. 1 (Spring), pp. 75-90.
    1994
    "'Bi-Musicality' in the Cultural Configurations of the Caribbean," Black Music Research Journal 14:2, Fall 1994, pp. 145-160.
    "Bi-musicalité dans la musique “traditionnelle” de la Caraïbe," Laméca.org, juillet 2003,
    http://www.lameca.org/dossiers-et-articles/bi-musicalite-dans-la-musique-traditionnelle-de-la-caraibe/

 

5. La danse aux tambours palos (baile de palos)

  • Davis, Martha Ellen
    1976
    Afro-Dominican Religious Brotherhoods : Structure, Ritual, and Music. Ph.D. dissertation in anthropology, University of Illinois, 1976, pp. 307-332.

 

6. Musique palos transnationale... des racines dans le vent !

  • Davis, Martha Ellen
    1994
    "Music and black ethnicity in the Dominican Republic," in Gerard H. Béhague, ed., Music and black ethnicity: the Caribbean and South America. University of Miami, North-South Center. New York: Transaction, pp. 119-155.
  • Pacini Hernández, Deborah
    1991
    "La lucha sonora : Dominican popular music in the post-Trujillo era." Latin American Music Review, Vol. 12, No. 2 (Fall-Winter), pp. 105-123.
  • Sánchez-Carretero, Cristina
    2005
    "Santos and misterios as channels of communication in the diaspora : Afro-Dominican religious practices abroad," Journal of American Folklore, Vol. 118, No. 469, pp. 308-326.
  • Smithsonian Folkways
    2004
    Audio CD : "Quisqueya en el Hudson : Dominican music in New York." Smithsonian Folkways SFW 40495.
  • Van Buren, Tom and Leonardo Iván Domínguez
    2004
    "Transnational music and dance in Dominican New York." In Dominican migration : Transnational perspectives. Ernesto Sagas and Sintia E. Molina, eds. Gainesville: University Press of Florida, pp. 244-274.

 

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SOMMAIRE
1. Panorama de la religion populaire dominicaine et de sa musique
2. Les confréries religieuses afro-dominicaines (cofradías) et leur musique palos
3. Étude de cas : la confrérie de Saint-Jean-Baptiste de Baní et sa sarandunga
4. La fête de saint dominicaine (velación) et sa musique

5. La danse aux tambours palos (baile de palos)
6. Musique palos transnationale... des racines dans le vent !

Illustrations musicales
Bibliographie

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par Dr Martha Ellen Davis
Archivo General de la Nación (Dominican Republic) & University of Florida (USA)

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